Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Dydaktyka
  3. Scenariusze

W kręgu koleżanek i kolegów


Przez Monika, 21 Wrzesień, 2009
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki W kręgu koleżanek i kolegów

  • Ukryty zabójca – Aids
  • W górę
  • Wzór scenariusza zajęć

Realizowane treści z podstawowy programowej

Treści:
1. Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia
Osiągnięcia:
1.Prawidłowe komunikowanie, rozwiązywanie konfliktów; empatia.
2.Dostrzeganie potrzeb własnych i innych ludzi; wyrażanie uczuć, asertywność.

Metody pracy:
Praca w grupach, autoanaliza

Cechy charakteru:
Przedsiębiorczy, elastyczny, pełen ekspresji, analityk, konsekwentny, wesoły, przekonujący, spokojny, ugodowy, poświęcający się towarzyski, o silnej woli, rozważny, opanowany, kapryśny, manipulant, powolny, uparty, nieufny, samotnik, wyniosły, leniwy, hałaśliwy, podejrzliwy, popędliwy, roztargniony, mściwy, niespokojny, działający pochopnie, lubi krytykować, przebiegły, zmienny, pesymista, złośnik, dyskutant, naiwny, zamkniety w sobie, przewrażliwiony, nietaktowny, bojaźliwy, gaduła, niekonsekwentny, nietolerancyjny, bałaganiarz, odważny, zapominalski, niecierpliwy, nieodpowiedzialny, nieczuły, ambitny, arogancki, agresywny, beztroski, bezczelny, brutalny, błaznujący, cierpliwy, chamski, ciekawski, cwany, cyniczny, dumny, drażliwy, dowcipny, dziecinny, dojrzały, energiczny, flegmatyczny, fałszywy, głupi, energiczny, hałasliwy, inteligentny, ironiczny, kolezeński, konfliktowy, kulturalny, lekkomyślny, lubiany, mrukliwy, mądry, nudny, niezawodny, nieposłuszny, nieśmiały, ostrozny, opryskliwy, odważny, oszczędny, przebigły, pracowity, powolny, radosny, roztrzepany, rozsądny, roześmiany, szczęśłiwy, serdeczny, sympatyczny, troskliwy, taktowny, towarzyski, uparty, ugodowy, uległy, uprzejmy, uczciwy, wysportowany, wulgarny, złosliwy, zazdrosny, zaradny, zmienny, życzliwy.

W grupach dwu, trzyosobowych uczniowie przypisują sobie cechy z w/w listy.
Następnie każdy uczeń tworzy swją wizytówkę:
Ja(imię)...........jestem........
Inni mówią, że jestem......

Indyjska przypowieść o chłopcu, który miał „ paskudny charakter.

Był sobie kiedyś chłopiec o paskudnym charakterze. Jego ojciec dał mu torebkę
gwoździ i powiedział, by je wbijał w płot ich ogrodu za każdym razem, gdy straci cierpliwość
lub będzie chciał kogoś obrazić.
Pierwszego dnia chłopiec wbił 37 gwoździ. W następnym tygodniach nauczył się
kontrolować siebie i liczba gwoździ wbijanych w płot zmniejszała się z dnia na dzień; w końcu
doszedł do wniosku, że łatwiej jest kontrolować siebie niż wbijać gwoździe.
Wreszcie nadszedł dzień, kiedy chłopiec nie wbił już żadnego gwoździa.
A ojciec mu powiedział, by teraz wyjął jednego gwoździa za każdym razem, gdy nie
stracił cierpliwości. Mijały dni, aż w końcu chłopiec mógł przyjść do ojca i powiedzieć, ze wyjął
już wszystkie gwoździe.
Poszli razem by to zobaczyć i ojciec powiedział: synu, zachowałeś się dobrze, ale spójrz
teraz na te dziury.. Ten płot nigdy już nie będzie taki sam jak na początku. Kiedy kogoś
obrażasz i kiedy mówisz mu coś złośliwego, zostawiasz w nim takie jak tutaj rany.
Możesz komuś wbić nóż w plecy i później go wyjąć, ale zawsze pozostanie rana. Mało ważne
jest, jak często będziesz kogoś przepraszał, rana pozostanie.
Zranienie słowne robi tyle samo szkód co zranienie fizyczne. Przyjaciele zaś są rzadkim
darem, rozśmieszają cię i podnoszą na duchu. Są gotowi cię wysłuchać, kiedy tego
potrzebujesz i otwierają przed tobą serce. Pokaż jak bardzo ich kochasz.

  • Podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie
  • Program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas V-VI Teresa Król, Krystyna Maśnik, Grażyna Węglarczyk
  • Przemoc i cyberprzemoc
  • Rysunki
  • Scenariusze
    • Dom moich marzeń
    • Higiena okresu dojrzewania -zajęcia z podziałem na grupy
    • Abstynencja seksualna
    • Blaski i cienie koleżeństwa.
    • Cechy charakteru
    • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
    • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?
    • Dojrzewanie chłopców
    • Dziewczęta – dojrzewanie
    • Higiena okresu dojrzewania
    • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
    • Ja w grupie rówieśniczej
    • Jak nie zgubić się w hipermarkecie życia.
    • Moje ciało zasługuje na szacunek
    • NIe zgadzam się na przemoc
    • Narkotyki - dlaczego Nie!
    • Nasze domowe tradycje i zwyczaje.
    • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się
    • Odpowiedzialność za słowo
    • Oswajanie antykoncepcji
    • Oswoić nieśmiałość
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi – czyli o kształcie nosa i jego wpływie na życie.
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi.
    • Pytania zadawane na lekcjach wdż
    • Rodzi się człowiek
    • Rodzi się człowiek.
    • Rodzina w życiu człowieka
    • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
    • Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.
    • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi
    • Rozwiązywanie konfliktów.
    • Sfera intymności sferą bezpieczeństwa
    • Sposoby porozumiewania się.
    • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
    • Trudny okres dojrzewania
    • Ukryty zabójca – Aids
    • W kręgu koleżanek i kolegów
    • Wzór scenariusza zajęć
    • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
    • Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska