Oswoić nieśmiałość

Realizowane treści:
1. Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.
2. Odpowiedzialność za własny rozwój. Samowychowanie

Osiągnięcia:
1. Prawidłowe komunikowanie, rozwiązywanie konfliktów; empatia.
2. Dostrzeganie potrzeb własnych i innych ludzi; wyrażanie uczuć, asertywność.

Metody pracy:
Mini wykład, autoanaliza

Co to jest nieśmiałość?

Nieśmiałość to uczucie dyskomfortu, które pojawia się w towarzystwie innych osób. Zwykle pojawia się rumieniec, zakłopotanie, jąkanie, lęk. Osoba nieśmiała w towarzystwie zazwyczaj milczy.

Osoba nieśmiała w sytuacji w której czuje się zagrożona mogą odczuwać:
suchość w ustach
spocone dłonie – nadmierne pocenie się jest reakcją na stres
ból brzucha – w sytuacjach stresowych żołądek uwalnia więcej enzymów trawiennych, aby szybciej strawić pożywienie
uporczywe bóle głowy -które wynikają z nadmiernego przeciążenia mięśni pozostających w gotowości do reakcji obronnej
omdlenia
jąkanie się, drżenie rąk, miękkie kolana
przyśpieszone bicie serca – które wynika ze zwiększonego zapotrzebowania organizmu na krew, dostarczaną do organów wewnętrznych
wyciszenie
nienaturalny ton głosu – wynikający z niekontrolowanego napięcia mięśni współpracujących z gardłem

Jak sobie radzić z nieśmiałością?

1.Nie obiecuj sobie, że od jutra sie zmienisz.
Zaprzyjaźnij sie ze swoją nieśmiałością. Nieśmiałość w niektórych sytuacjach życiowych może przynosić korzyści. Osoba nieśmiała, która stoi z „boku” na pozycji obserwatora widzi więcej dlatego może działać ostrożnie i z pełną świadomością. Nieśmiałe nastolatki, które nie chcą za wszelką cenę zaimponować rówieśnikom są bardziej świadome swojego wewnętrznego „ja”. Pozwala to poznanie zarówno swoich uczuć, atutów i ograniczeń.

2.Spójrz na siebie z perspektywy widza
Ta metoda jest wyjątkowo skuteczna w sytuacji kiedy trzeba opanować przedegzaminacyjny stres.

3.Nie rozpamiętuj przeszłości.
Nieśmiali mają tendencję do powrotu i analizy zdarzeń, które kojarzą im sie z klęską. Bezustanne rozpamiętywanie i wracanie do bolesnych momentów w życiu sprzyja negatywnym myślom i niskiej samoocenie. Należy pamiętać, że każdy ma prawo do popełnienia błędów. Przeszkody powinny mobilizować do działania w myśl powiedzenia tylko głupiec potyka sie dwa razy o ten sam kamień.

4.Szukaj wyzwań.
Tylko trening czyni mistrza. Jeśli masz kłopoty z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami spróbuj nauczyć sie rozmawiać. Znajdź neutralny temat np. pogoda (zawsze można się nią zachwycać lub na nią narzekać), uśmiechnij się, nawiąż kontakt wzrokowy z osobą która wydaje się jeszcze bardziej zagubiona niż ty i rozmawiaj.

5.To co masz zrobić zrób teraz – nie odkładaj tego na później.
W niektórych sytuacjach życiowych nieśmiałość może być pomocna. W sytuacjach niebezpiecznych, stwarzających potencjalne zagrożenie dla życia i zdrowia osobom stojącym z boku, niepewność i onieśmielenie przynosi korzyści. Takie osoby prawdopodobnie są mniej narażone na przedwczesne kontakty z środkami psychoaktywnymi ( alkohol, narkotyki, papierosy), ponieważ zaniepokojone najprawdopodobniej wrócą do domu.
Kolejną zaletą osoby nieśmiałej jest zachowanie pozbawione tupetu doceniane przez innych jako rozważne i rozsądne.

Wielu sławnych ludzi jest nieśmiałych mimo tego odnieśli sukces w życiu. Nauczyli się panować nad nieśmiałością, poznali swoje mocne i słabe strony i potrafią to wykorzystać w swoim życiu.

Siedem zasad Małysza:
Według dr. Jana Blecharza najważniejsze zasady przydatne w sytuacjach nie tylko sportowych wyczynów to:

1.Koncentruj się na własnych mocnych stronach.
2.Rozpoznaj i zrozum swoje słabości.
3.Traktuj przeciwników jak partnerów.
4.Czerp przyjemność z czekającego zadania.
5.Myśl optymistycznie, nie lękaj się błędów.
6.Naucz się rozpoznawać u siebie objawy napięcia i wiedz, jak im zapobiec.
7.Miej świadomość, że trema w rozsądnym wymiarze bywa mobilizująca.

Warto przeczytać
http://bartekpopiel.pl/rozwoj-osobisty/jak-przezwyciezyc-niesmialosc-cz-12/