Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Dydaktyka
  3. Scenariusze

Nasze domowe tradycje i zwyczaje.


Przez Monika, 21 Marzec, 2010
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki Nasze domowe tradycje i zwyczaje.

  • Narkotyki - dlaczego Nie!
  • W górę
  • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się

Na zajęciach zastanawiamy się w jaki sposób następuje przekaz wartości i tradycji w rodzinie oraz dlaczego warto wspólnie świętować i spędzać czas.
Najwygodniejszym przykładem do którego się odwołuję jest przykład rodzin mamy i taty uczniów. Zawsze można znaleźć różnice w obchodzeniu i celebrowaniu uroczystości rodzinnych i świąt.
Należy tak pokierować rozmową aby uczniowie potrafili wykonać ćwiczenie I

Ćwiczenie I
Praca w grupach - uczniowie zastanawiają się w jaki sposób następuje przekaz tradycji w rodzinie. Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja wniosków:

- na przekaz tradycji i wartości w rodzinie mają wpływ pochodzenie i miejsce wychowywania się dziadków i rodziców - rejon kraju (np.Śląsk, Podhale i góry, Kaszuby), kraj ( małżeństwa międzynarodowe), religia (jeśli w rodzinie są osoby różnego wyznania).
- niektóre zwyczaje i tradycje powstają przypadkowo, ale są lubiane i celebrowanie w rodzinie
- w sytuacji, kiedy młodzi ludzie zakładają rodzinę następuje naturalna eliminacja zwyczajów, które są mniej lubiane i cenione, a w nowej rodzinie powstaje nowy "komplet" tradycji, który przynoszą małżonkowie ze swoich rodzinnych domów.

Ćwiczenie II
Dlaczego warto świętować i spędzać razem czasz rodziną

Burza mózgów - rysujemy mapę myśli
Najczęstsze propozycje uczniów:

rodzinna atmosfera
smaczne jedzenie
zacieśnianie więzów rodzinnych
poznawanie historii rodziny - opowieści dziadków i rodziców z czasów dzieciństwa
wzajemne wspieranie się

  • Podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie
  • Program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas V-VI Teresa Król, Krystyna Maśnik, Grażyna Węglarczyk
  • Przemoc i cyberprzemoc
  • Rysunki
  • Scenariusze
    • Dom moich marzeń
    • Higiena okresu dojrzewania -zajęcia z podziałem na grupy
    • Abstynencja seksualna
    • Blaski i cienie koleżeństwa.
    • Cechy charakteru
    • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
    • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?
    • Dojrzewanie chłopców
    • Dziewczęta – dojrzewanie
    • Higiena okresu dojrzewania
    • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
    • Ja w grupie rówieśniczej
    • Jak nie zgubić się w hipermarkecie życia.
    • Moje ciało zasługuje na szacunek
    • NIe zgadzam się na przemoc
    • Narkotyki - dlaczego Nie!
    • Nasze domowe tradycje i zwyczaje.
    • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się
    • Odpowiedzialność za słowo
    • Oswajanie antykoncepcji
    • Oswoić nieśmiałość
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi – czyli o kształcie nosa i jego wpływie na życie.
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi.
    • Pytania zadawane na lekcjach wdż
    • Rodzi się człowiek
    • Rodzi się człowiek.
    • Rodzina w życiu człowieka
    • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
    • Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.
    • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi
    • Rozwiązywanie konfliktów.
    • Sfera intymności sferą bezpieczeństwa
    • Sposoby porozumiewania się.
    • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
    • Trudny okres dojrzewania
    • Ukryty zabójca – Aids
    • W kręgu koleżanek i kolegów
    • Wzór scenariusza zajęć
    • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
    • Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska