Nasze domowe tradycje i zwyczaje.

Na zajęciach zastanawiamy się w jaki sposób następuje przekaz wartości i tradycji w rodzinie oraz dlaczego warto wspólnie świętować i spędzać czas.
Najwygodniejszym przykładem do którego się odwołuję jest przykład rodzin mamy i taty uczniów. Zawsze można znaleźć różnice w obchodzeniu i celebrowaniu uroczystości rodzinnych i świąt.
Należy tak pokierować rozmową aby uczniowie potrafili wykonać ćwiczenie I

Ćwiczenie I
Praca w grupach - uczniowie zastanawiają się w jaki sposób następuje przekaz tradycji w rodzinie. Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja wniosków:

- na przekaz tradycji i wartości w rodzinie mają wpływ pochodzenie i miejsce wychowywania się dziadków i rodziców - rejon kraju (np.Śląsk, Podhale i góry, Kaszuby), kraj ( małżeństwa międzynarodowe), religia (jeśli w rodzinie są osoby różnego wyznania).
- niektóre zwyczaje i tradycje powstają przypadkowo, ale są lubiane i celebrowanie w rodzinie
- w sytuacji, kiedy młodzi ludzie zakładają rodzinę następuje naturalna eliminacja zwyczajów, które są mniej lubiane i cenione, a w nowej rodzinie powstaje nowy "komplet" tradycji, który przynoszą małżonkowie ze swoich rodzinnych domów.

Ćwiczenie II
Dlaczego warto świętować i spędzać razem czasz rodziną

Burza mózgów - rysujemy mapę myśli
Najczęstsze propozycje uczniów:

rodzinna atmosfera
smaczne jedzenie
zacieśnianie więzów rodzinnych
poznawanie historii rodziny - opowieści dziadków i rodziców z czasów dzieciństwa
wzajemne wspieranie się