Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Dydaktyka
  3. Scenariusze

Blaski i cienie koleżeństwa.


Przez Monika, 20 Maj, 2010
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki Blaski i cienie koleżeństwa.

  • Abstynencja seksualna
  • W górę
  • Cechy charakteru

Treści programowe realizowane na lekcji:

Postawy asertywne.
Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.
Odpowiedzialność za własny rozwój. Samowychowanie.

Czas: 45 minut
Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, forma warsztatowa

Są to jedne z zajęć, których przebieg trudno przewidzieć i napisanie pełnego konspektu jest prawie niemożliwe. Dlatego, że inicjatywę oddaję uczniom i ograniczam się do kierowania dyskusją i podsumowania zajęć.

Przebieg jednej z przeprowadzonych lekcji.

Na tablicy, rysuję schematyczne drzewo.
W pień drzewa wpisany jest temat lekcji: Blaski i cienie koleżeństwa.

Na gałęziach uczniowie wpisują najważniejsze cechy jakie odnajdujemy u dobrego kolegi i koleżanki.
Przykładowe cechy to: uczciwość, zaufanie, potrafi dochować tajemnicy, odpowiedzialność, rozmowność, asertywność, poczucie humoru, rywalizacja.
Zwykle każdy uczeń wpisuje przynajmniej jedną cechę. Na "bocznych- mniejszych" konarach pozostali uczniowie mogą uzupełniać wypowiedź kolegi/koleżanki.

Na ziemi obok drzewa uczniowie wpisują cechy, które psują dobre relacje miedzy rówieśnikami: zło, złość, agresja zazdrość zawiść.

Kiedy rysunek na tablicy jest już gotowy, wspólnie omawiamy jak należy postępować, aby w grupie każdy był szanowany i czuł się w niej dobrze.

Wprowadzam pojecie: asertywność

http://pl.wikipedia.org/wiki/Asertywno%C5%9B%C4%87

Prawa asertywności wg Herberta Fensterheima:

Masz prawo do wyrażania siebie, swoich opinii, potrzeb, uczuć - tak długo, dopóki nie ranisz innych.
Masz prawo do wyrażania siebie, nawet jeśli rani to kogoś innego - dopóki Twoje intencje nie są agresywne.
Masz prawo do dysponowania swoim ciałem, czasem i własnością, jeśli to, co robisz jest dobre dla innych.
Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb - dopóki uznajesz, że oni mają prawo odmówić.
Są sytuacje, w których kwestia praw poszczególnych osób nie jest jasna. Zawsze jednak masz prawo do przedyskutowania tej sytuacji z drugą osobą.
Masz prawo do korzystania ze swoich praw.

  • Podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie
  • Program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas V-VI Teresa Król, Krystyna Maśnik, Grażyna Węglarczyk
  • Przemoc i cyberprzemoc
  • Rysunki
  • Scenariusze
    • Dom moich marzeń
    • Higiena okresu dojrzewania -zajęcia z podziałem na grupy
    • Abstynencja seksualna
    • Blaski i cienie koleżeństwa.
    • Cechy charakteru
    • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
    • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?
    • Dojrzewanie chłopców
    • Dziewczęta – dojrzewanie
    • Higiena okresu dojrzewania
    • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
    • Ja w grupie rówieśniczej
    • Jak nie zgubić się w hipermarkecie życia.
    • Moje ciało zasługuje na szacunek
    • NIe zgadzam się na przemoc
    • Narkotyki - dlaczego Nie!
    • Nasze domowe tradycje i zwyczaje.
    • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się
    • Odpowiedzialność za słowo
    • Oswajanie antykoncepcji
    • Oswoić nieśmiałość
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi – czyli o kształcie nosa i jego wpływie na życie.
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi.
    • Pytania zadawane na lekcjach wdż
    • Rodzi się człowiek
    • Rodzi się człowiek.
    • Rodzina w życiu człowieka
    • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
    • Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.
    • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi
    • Rozwiązywanie konfliktów.
    • Sfera intymności sferą bezpieczeństwa
    • Sposoby porozumiewania się.
    • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
    • Trudny okres dojrzewania
    • Ukryty zabójca – Aids
    • W kręgu koleżanek i kolegów
    • Wzór scenariusza zajęć
    • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
    • Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska