Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Dydaktyka
  3. Scenariusze

Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?


Przez Monika, 19 Sierpień, 2010
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?

  • Cechy charakteru
  • W górę
  • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?

Cel zajęć: uczniowie poznają na czym polega odpowiedzialność i dojrzałość w budowaniu prawidłowych relacji z ludźmi.

Czas: 45 minut
Metody pracy:
Burza mózgów
Dyskusja kierowana
Mapa myśli (forma dowolna papier i pisaki, lub tablica)

Na czym polega odpowiedzialność w relacjach między kolegami i przyjaciółmi?

Naucz się słuchać i wymagaj aby Ciebie wysłuchano. Każdy z nas lubi mówić o swoich myślach, uczuciach, pomysłach. Ważną umiejętnością i oczekiwaniem w relacjach międzyludzkich jest aktywne słuchanie.
Bądź uczciwy i oczekuj uczciwości. Wzajemne zaufanie jest jedną z najważniejszych cech, którą oczekujemy u bliskich nam ludzi, ponieważ szczerze rozmawiamy z nimi o naszych myślach i uczuciach.
Naucz się szczerze rozmawiać z bliskimi kolegami i przyjaciółmi o swoich uczuciach , myślach i oczekiwaniach. Wbrew pozorom nie jest to łatwa umiejętność.
Szanuj swoje zdanie i pozwól mieć odmienne zdanie swoim bliskim. Każdy człowiek ma do tego prawo. Odpowiedzialne i dojrzałe osoby potrafią uszanować inny punkt widzenia.
Przyznaj swoim kolegom i przyjaciołom takie same prawa jak sobie.
Miej na uwadze potrzeby swoich bliskich. Wszystkie decyzje, które dotyczą nie tylko ciebie powinny być podejmowane wspólnie. Naucz się trudnej sztuki kompromisu.
Naucz się wspierać bliskich w trudnych chwilach.
Naucz się przebaczać. Nikt nie jest doskonały, każdy w życiu popełnia błędy. Nie warto tracić czasu na rozpamiętywanie błędów z przeszłości swoich i swoich bliskich.
Nie bądź zazdrosny, kiedy kolega lub przyjaciel spędza czas z innymi a nie z tobą. Różnorodność kontaktów i zainteresowań wpływa pozytywnie na wszystkich.
Szanuj sferę prywatności swoich bliskich, jednocześnie bądź konsekwentny i chroń również swoją prywatność.

Nawet między najlepszymi kolegami i przyjaciółmi zdarzają się konflikty. Powstają one ponieważ indywidualne potrzeby zależą od potrzeb, które są ważne w danej chwili i momencie. W rozwiązaniu takich sytuacji pomaga kompromis. Kompromis to sztuka rozwiązywania problemów wymagająca często drobnych ustępstw różnych stron sporu. Aby zachować równowagę w relacjach z bliskimi osobami należy zawsze pamiętać, kto poniósł największe koszty w rozwiązaniu ostatniego konfliktu, i w miarę możliwości aktywniej pomóc w rozwiązaniu kolejnego sporu.
Budowanie dobrych relacji w grupie osób jest trudne i wymaga zwracania uwagi na potrzeby innych, dużej odpowiedzialności oraz bardzo dobrej komunikacji.

  • Podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie
  • Program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas V-VI Teresa Król, Krystyna Maśnik, Grażyna Węglarczyk
  • Przemoc i cyberprzemoc
  • Rysunki
  • Scenariusze
    • Dom moich marzeń
    • Higiena okresu dojrzewania -zajęcia z podziałem na grupy
    • Abstynencja seksualna
    • Blaski i cienie koleżeństwa.
    • Cechy charakteru
    • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
    • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?
    • Dojrzewanie chłopców
    • Dziewczęta – dojrzewanie
    • Higiena okresu dojrzewania
    • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
    • Ja w grupie rówieśniczej
    • Jak nie zgubić się w hipermarkecie życia.
    • Moje ciało zasługuje na szacunek
    • NIe zgadzam się na przemoc
    • Narkotyki - dlaczego Nie!
    • Nasze domowe tradycje i zwyczaje.
    • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się
    • Odpowiedzialność za słowo
    • Oswajanie antykoncepcji
    • Oswoić nieśmiałość
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi – czyli o kształcie nosa i jego wpływie na życie.
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi.
    • Pytania zadawane na lekcjach wdż
    • Rodzi się człowiek
    • Rodzi się człowiek.
    • Rodzina w życiu człowieka
    • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
    • Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.
    • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi
    • Rozwiązywanie konfliktów.
    • Sfera intymności sferą bezpieczeństwa
    • Sposoby porozumiewania się.
    • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
    • Trudny okres dojrzewania
    • Ukryty zabójca – Aids
    • W kręgu koleżanek i kolegów
    • Wzór scenariusza zajęć
    • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
    • Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska