Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Dydaktyka
  3. Scenariusze

Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.


Przez Monika, 25 Sierpień, 2010
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.

  • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
  • W górę
  • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi

Celem zajęć jest umiejętność rozmawiania bez zażenowania i nieśmiałości o problemach dojrzewania używając poprawnego nazewnictwa i terminów medycznych.

Metody pracy: praca w małych grupach, dyskusja.

Po lekcji uczniowie powinni znać podstawowe terminy medyczne i poprawne nazewnictwo układu rozrodczego męskiego i żeńskiego oraz posługiwać się tymi terminami swobodnie bez zażenowania i wstydu.

Czas trwania 45 minut.

Część I
Podział uczniów na małe 3, 4 osobowe grupy
Na dużych kartkach papieru uczniowie (burza mózgów) mają za zadanie wypisać wszystkie pojęcia i terminy, które wiążą się z dojrzewaniem. Warto by uczniowie opisali również emocje, które towarzyszą w wykonywaniu tego ćwiczenia.

Część II
Liderzy grup z pomocą nauczyciela prezentują wypracowane wspólnie listy terminów i nazw związanych z budową męskiego i żeńskiego układu rozrodczego.
Na tablicy tworzymy wspólną listę poprawnych terminów medycznych i nazw męskiego i żeńskiego układu rozrodczego.

Przykład:
Penis/ członek
pochwa
płodność
jądra
jajniki
jajowody
plemnik
komórka jajowa
sperma
nasienie
ciąża
choroby przenoszone droga płciową
inne.

W trakcie tworzenia listy odrzucamy propozycje nazw, których nie znajdziemy w atlasie anatomicznym i powszechnie uważane za wulgarne.
Dyskusja powinna być kończyć się wyjaśnieniem,że używanie pojęć i terminów z powyższej listy pozwala na precyzyjną komunikacje na przykład u lekarza.

  • Podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie
  • Program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas V-VI Teresa Król, Krystyna Maśnik, Grażyna Węglarczyk
  • Przemoc i cyberprzemoc
  • Rysunki
  • Scenariusze
    • Dom moich marzeń
    • Higiena okresu dojrzewania -zajęcia z podziałem na grupy
    • Abstynencja seksualna
    • Blaski i cienie koleżeństwa.
    • Cechy charakteru
    • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
    • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?
    • Dojrzewanie chłopców
    • Dziewczęta – dojrzewanie
    • Higiena okresu dojrzewania
    • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
    • Ja w grupie rówieśniczej
    • Jak nie zgubić się w hipermarkecie życia.
    • Moje ciało zasługuje na szacunek
    • NIe zgadzam się na przemoc
    • Narkotyki - dlaczego Nie!
    • Nasze domowe tradycje i zwyczaje.
    • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się
    • Odpowiedzialność za słowo
    • Oswajanie antykoncepcji
    • Oswoić nieśmiałość
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi – czyli o kształcie nosa i jego wpływie na życie.
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi.
    • Pytania zadawane na lekcjach wdż
    • Rodzi się człowiek
    • Rodzi się człowiek.
    • Rodzina w życiu człowieka
    • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
    • Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.
    • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi
    • Rozwiązywanie konfliktów.
    • Sfera intymności sferą bezpieczeństwa
    • Sposoby porozumiewania się.
    • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
    • Trudny okres dojrzewania
    • Ukryty zabójca – Aids
    • W kręgu koleżanek i kolegów
    • Wzór scenariusza zajęć
    • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
    • Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska