Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Dydaktyka
  3. Scenariusze

Ukryty zabójca – Aids


Przez Monika, 8 Wrzesień, 2010
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki Ukryty zabójca – Aids

  • Trudny okres dojrzewania
  • W górę
  • W kręgu koleżanek i kolegów

Po zajęciach uczniowie powinni znać drogi zakażenia wirusem HIV związane z kontaktem z krwią i innymi płynami ciała - nasienie, płyn mózgowo- rdzeniowy, mleko matki, wydzielina pochwy.
Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w trakcie udzielania komuś pomocy- krwotok, w miejscach gdzie potencjalnie można mieć kontakt z krwią – salonach tatuażu, piercingu.

Burza mózgów: wspólnie z uczniami sporządzamy listę chorób. Należy upewnić się, że wśród nich są Aids i żółtaczka.

Doświadczenie
Materiały: Mąka, dwie foliowe szczelne torby, jodyna, woda, igła

1.Do obydwóch foliowych toreb nasyp mąkę. Szczelnie zamknij. Mąka symbolizuje krew wewnątrz naszego ciała, torba foliowa skórę i błony śluzowe, które ochraniają nasze ciało.
2.W jednej z toreb z mąką zrób igłą kilka nakłuć (piercing, rany, oczy nos)
3.Każdą z toreb z mąką włóż do pojemnika z wodą ( woda symbolizuje środowisko w którym żyjemy)
4.Do wody wpuść kilka kropel jodyny – symbolizujących wirusy wywołujące choroby Np. HIV, żółtaczka
5.Po chwili należy usunąć torby z roztworu. Mąka w poprzekłuwanej torbie zmienia kolor. Oznacza to, że przez otwory wniknęły drobnoustroje np. wirus HIV.

Na utworzonej przez uczniów liście zaznaczamy choroby, którymi można zarazić się przez kontakt z krwią lub innymi płynami ciała.
Wybieramy z nich te, które wywołują ciężkie objawy i są nieuleczalne- HIV, żółtaczka

Z jakie emocje u ludzi wywołuje Aids?
Strach, złość, niepewność

Aby zmienić te negatywne emocje związane z chorobą, należy poznać zasady których trzeba przestrzegać aby uniknąć zakażenia HIV.

Jak można zarazić się wirusem HIV?

1.Kontakt z krwią i płynami ciała zarażonej osoby.
2.Dzieje się to w trakcie używania tych samych igieł, w salonach tatuażu, w trakcie piercingu, pomagając komuś kto ma krwotok bez używania rękawiczek, w trakcie stosunku płciowego, w trakcie ciąży matka -dziecko, w trakcie karmienia piersią (mleko matki)

HIV i AIDS to nie to samo!

HIV- Human Immunodeficency Virus to wirus, który powoduje chorobę nazwaną Aids _- Acquired Immuno- Defeciency Syndrome
Osoba, która jest zakażona wirusem HIV może przez wiele lat żyć nie mając objawów Aids. W tym czasie jest nosicielem wirusa HIV i może zarażać innych ludzi. Ważne jest, aby pamiętać, że taka osoba nie ma żadnych widocznych objawów typu np.wysypka.

W jaki sposób zapobiec zakażeniu się chorobami przenoszonymi przez krew?

-abstynencja seksualna
-w trakcie tatuażu upewnienie się, że używane igły są nowe i sterylne.
-w trakcie udzielania pomocy osobie z krwotokiem, konieczność używania rękawiczek jednorazowych.

  • Podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie
  • Program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas V-VI Teresa Król, Krystyna Maśnik, Grażyna Węglarczyk
  • Przemoc i cyberprzemoc
  • Rysunki
  • Scenariusze
    • Dom moich marzeń
    • Higiena okresu dojrzewania -zajęcia z podziałem na grupy
    • Abstynencja seksualna
    • Blaski i cienie koleżeństwa.
    • Cechy charakteru
    • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
    • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?
    • Dojrzewanie chłopców
    • Dziewczęta – dojrzewanie
    • Higiena okresu dojrzewania
    • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
    • Ja w grupie rówieśniczej
    • Jak nie zgubić się w hipermarkecie życia.
    • Moje ciało zasługuje na szacunek
    • NIe zgadzam się na przemoc
    • Narkotyki - dlaczego Nie!
    • Nasze domowe tradycje i zwyczaje.
    • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się
    • Odpowiedzialność za słowo
    • Oswajanie antykoncepcji
    • Oswoić nieśmiałość
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi – czyli o kształcie nosa i jego wpływie na życie.
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi.
    • Pytania zadawane na lekcjach wdż
    • Rodzi się człowiek
    • Rodzi się człowiek.
    • Rodzina w życiu człowieka
    • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
    • Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.
    • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi
    • Rozwiązywanie konfliktów.
    • Sfera intymności sferą bezpieczeństwa
    • Sposoby porozumiewania się.
    • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
    • Trudny okres dojrzewania
    • Ukryty zabójca – Aids
    • W kręgu koleżanek i kolegów
    • Wzór scenariusza zajęć
    • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
    • Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska