Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?

Proponowane zajęcia są powtórzeniem wiadomości, którymi uczniowie powinni dysponować po lekcjach przyrody w klasie czwartej.

Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, skrzynka pytań.

Część I
Na środku tablicy piszę słowo - dojrzewanie i proszę uczniów by podali wszystkie słowa i zjawiska, które kojarzą im się z dojrzewaniem.
Wszystkie słowa zapisuję na tablicy. Najczęściej pojawiają się :
rozmnażanie, dorosłość, mutacja głosu,dorastanie, trądzik młodzieńczy, wzrost, polucje, miesiączka, siła, odpowiedzialność, bolesność piersi.

Charakterystyczne jest to, że niemal wszystkie zmiany które obserwują uczniowie dotyczą sfery fizycznej. Zwracam na to uwagę podkreślając że dojrzewanie to szereg zmian:
- sfery fizycznej
- sfery psychicznej
- sfery emocjonalnej
- sfery społecznej

Fakt, że uczniowie obserwują u siebie i u kolegów i koleżanek zmiany fizyczne wynika, że te zmiany pojawiają się najwcześniej.

Przykład: gdyby na sali gimnastycznej na lekcji wf-u zgromadzić uczniów klas IV i VI to po sylwetkach uczniów klas IV trudno byłoby rozpoznać płeć. Natomiast sylwetki uczniów klas VI stają się kobiece i męskie.

Ponieważ zajęcia mają charakter wprowadzający uczniów w tematykę dojrzewania tłumaczę pojęcie płodności.

Część II
Proponuję uczniom zadawanie anonimowych pytań - metoda skrzynki pytań.
Analiza zadawanych pytań na tym etapie jest bardzo dobrą diagnozą dla nauczyciela na jakim etapie wiedzy są uczniowie w klasie, w której przeprowadzane są zajęcia.

Ćwiczenie, które pokazuje jak zmieniają się zainteresowania w czasie dzieciństwa, czasów bycia nastolatkiem o wczesnej młodości,
Teraz, kiedyś, wkrótce