Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Dydaktyka
  3. Scenariusze

Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?


Przez Monika, 10 Październik, 2010
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?

  • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
  • W górę
  • Dojrzewanie chłopców

Proponowane zajęcia są powtórzeniem wiadomości, którymi uczniowie powinni dysponować po lekcjach przyrody w klasie czwartej.

Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, skrzynka pytań.

Część I
Na środku tablicy piszę słowo - dojrzewanie i proszę uczniów by podali wszystkie słowa i zjawiska, które kojarzą im się z dojrzewaniem.
Wszystkie słowa zapisuję na tablicy. Najczęściej pojawiają się :
rozmnażanie, dorosłość, mutacja głosu,dorastanie, trądzik młodzieńczy, wzrost, polucje, miesiączka, siła, odpowiedzialność, bolesność piersi.

Charakterystyczne jest to, że niemal wszystkie zmiany które obserwują uczniowie dotyczą sfery fizycznej. Zwracam na to uwagę podkreślając że dojrzewanie to szereg zmian:
- sfery fizycznej
- sfery psychicznej
- sfery emocjonalnej
- sfery społecznej

Fakt, że uczniowie obserwują u siebie i u kolegów i koleżanek zmiany fizyczne wynika, że te zmiany pojawiają się najwcześniej.

Przykład: gdyby na sali gimnastycznej na lekcji wf-u zgromadzić uczniów klas IV i VI to po sylwetkach uczniów klas IV trudno byłoby rozpoznać płeć. Natomiast sylwetki uczniów klas VI stają się kobiece i męskie.

Ponieważ zajęcia mają charakter wprowadzający uczniów w tematykę dojrzewania tłumaczę pojęcie płodności.

Część II
Proponuję uczniom zadawanie anonimowych pytań - metoda skrzynki pytań.
Analiza zadawanych pytań na tym etapie jest bardzo dobrą diagnozą dla nauczyciela na jakim etapie wiedzy są uczniowie w klasie, w której przeprowadzane są zajęcia.

Ćwiczenie, które pokazuje jak zmieniają się zainteresowania w czasie dzieciństwa, czasów bycia nastolatkiem o wczesnej młodości,
Teraz, kiedyś, wkrótce

  • Podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie
  • Program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas V-VI Teresa Król, Krystyna Maśnik, Grażyna Węglarczyk
  • Przemoc i cyberprzemoc
  • Rysunki
  • Scenariusze
    • Dom moich marzeń
    • Higiena okresu dojrzewania -zajęcia z podziałem na grupy
    • Abstynencja seksualna
    • Blaski i cienie koleżeństwa.
    • Cechy charakteru
    • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
    • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?
    • Dojrzewanie chłopców
    • Dziewczęta – dojrzewanie
    • Higiena okresu dojrzewania
    • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
    • Ja w grupie rówieśniczej
    • Jak nie zgubić się w hipermarkecie życia.
    • Moje ciało zasługuje na szacunek
    • NIe zgadzam się na przemoc
    • Narkotyki - dlaczego Nie!
    • Nasze domowe tradycje i zwyczaje.
    • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się
    • Odpowiedzialność za słowo
    • Oswajanie antykoncepcji
    • Oswoić nieśmiałość
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi – czyli o kształcie nosa i jego wpływie na życie.
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi.
    • Pytania zadawane na lekcjach wdż
    • Rodzi się człowiek
    • Rodzi się człowiek.
    • Rodzina w życiu człowieka
    • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
    • Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.
    • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi
    • Rozwiązywanie konfliktów.
    • Sfera intymności sferą bezpieczeństwa
    • Sposoby porozumiewania się.
    • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
    • Trudny okres dojrzewania
    • Ukryty zabójca – Aids
    • W kręgu koleżanek i kolegów
    • Wzór scenariusza zajęć
    • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
    • Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska