Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Dydaktyka
  3. Scenariusze

Trudny okres dojrzewania


Przez Monika, 28 Grudzień, 2011
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki Trudny okres dojrzewania

  • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
  • W górę
  • Ukryty zabójca – Aids

Druga lekcja, na której mówimy o dojrzewaniu. Tym razem o problemach, które towarzyszą dojrzewaniu, jak i z kim je rozwiązywać. Przeprowadziłam w tym roku lekcje wg proponowanego scenariusza i mogę je uznać za udane. Zwłaszcza, że uczniowie powinni mieć świadomość, że to rodzice są pierwszymi osobami do których powinni zwracać się o pomoc.

Część pierwsza – sprawdzająca
Sprawdź, co wiesz o dojrzewaniu!
Rozdaję uczniom, którzy samodzielnie zakreślają prawidłowe odpowiedzi.

Sprawdź, co wiesz o dojrzewaniu!
Zaznacz prawda (P) czy fałsz (F)
1.Dojrzewanie u dziewcząt może zacząć się między 9 a 13 rokiem życia P F
2.Chłopcy zaczynają zwykle dojrzewać wcześniej niż dziewczynki P F
3.U chłopców pojawia się erekcja tylko w wyniku pobudzenia seksualnego P F
4.W wyniku dojrzewania zmieniają się zainteresowania oraz może pojawić się zmienność nastrojów P F
5.Jeśli Twoi rodzice zaczęli dojrzewać wcześnie niewykluczone jest, że i ty zaczniesz dojrzewać wcześnie P F
6.Po wyglądzie dziewczyny można poznać czy dziewczynka miesiączkuje czy nie P F
7.W czasie dojrzewania u niektórych chłopców może pojawić się wzrost piersi P F
8.Pojawienie się trądziku młodzieńczego spowodowane jest nieprawidłowym odżywianiem P F
9.Pojawiająca się erekcja i wytrysk nasienia w trakcie snu chłopca świadczą o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu jego organizmu P F
10.W trakcie miesiączki można kąpać się i ćwiczyć na zajęciach wychowania fizycznego P F
11.Dziewczęta powinny nosić biustonosz od momentu kiedy zaczynają rozwijać się piersi P F
12.W trakcie dojrzewania należy staranniej dbać o higienę osobistą P F

Po upłynięciu wyznaczonego czasu, uczniowie czytają głośno zakreślone odpowiedzi, a nauczyciel i pozostali uczniowie komentują poprawność wyboru.

Część druga
Okres dojrzewania to czas podejmowania nowych samodzielnych decyzji. Wielu Twoich znajomych zaczyna się inaczej zachowywać, niektórzy z nich eksperymentują z nowym wyglądem, ubraniem, zachowaniem.
Na pewno zastanawiałeś się nad tym czy warto spróbować zachowywać się tak jak oni, czy jeszcze poczekać.
Rodzice – rozmowa z nimi na pewno pomogą Ci podjąć właściwą decyzję, czy jesteś wystarczająco dorosły/dojrzały, aby „spróbować być dorosłym”

Burza mózgów dla uczniów: w podziale na grupy zastanawiają się o czym można porozmawiać z rodzicami.
Po upływie wyznaczonego czasu wypisujemy wszystko na tablicy. Z doświadczenia wiem, że tematy, o których uczniowie chcą rozmawiać z rodzicami są bardzo różnorodne. Prowadzi nas to do podsumowania, które należy mocno zaakcentować, że z Rodzicami należy rozmawiać o wszystkim, co niepokoi i pewności naszych decyzji nie jesteśmy pewni. To oni kochają nas najbardziej i mimo, że czasami można się z nimi nie zgadzać to ich decyzje nie wyrządzą nam krzywdy.

Część trzecia: notatka w zeszycie + samodzielna praca uczniów

Tekst notatki:
Okres dojrzewania to czas podejmowania nowych samodzielnych decyzji. Wielu Twoich znajomych zaczyna się inaczej zachowywać, niektórzy z nich eksperymentują z nowym wyglądem, ubraniem, zachowaniem.
Na pewno zastanawiałeś się nad tym czy warto spróbować zachowywać się tak jak oni, czy jeszcze poczekać.
Rodzice – rozmowa z nimi na pewno pomogą Ci podjąć właściwą decyzję, czy jesteś wystarczająco dorosły/dojrzały, aby „spróbować być dorosłym”
Praca samodzielna:
Problemy o których należy rozmawiać z rodzicami: uczniowie wybierają z wypisanych na tablicy 8- 10 pozycji dopisując ewentualnie to o czym chcieliby jeszcze z rodzicami porozmawiać, a co nie znalazło się wśród wypisanych tematów.

  • Podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie
  • Program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas V-VI Teresa Król, Krystyna Maśnik, Grażyna Węglarczyk
  • Przemoc i cyberprzemoc
  • Rysunki
  • Scenariusze
    • Dom moich marzeń
    • Higiena okresu dojrzewania -zajęcia z podziałem na grupy
    • Abstynencja seksualna
    • Blaski i cienie koleżeństwa.
    • Cechy charakteru
    • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
    • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?
    • Dojrzewanie chłopców
    • Dziewczęta – dojrzewanie
    • Higiena okresu dojrzewania
    • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
    • Ja w grupie rówieśniczej
    • Jak nie zgubić się w hipermarkecie życia.
    • Moje ciało zasługuje na szacunek
    • NIe zgadzam się na przemoc
    • Narkotyki - dlaczego Nie!
    • Nasze domowe tradycje i zwyczaje.
    • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się
    • Odpowiedzialność za słowo
    • Oswajanie antykoncepcji
    • Oswoić nieśmiałość
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi – czyli o kształcie nosa i jego wpływie na życie.
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi.
    • Pytania zadawane na lekcjach wdż
    • Rodzi się człowiek
    • Rodzi się człowiek.
    • Rodzina w życiu człowieka
    • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
    • Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.
    • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi
    • Rozwiązywanie konfliktów.
    • Sfera intymności sferą bezpieczeństwa
    • Sposoby porozumiewania się.
    • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
    • Trudny okres dojrzewania
    • Ukryty zabójca – Aids
    • W kręgu koleżanek i kolegów
    • Wzór scenariusza zajęć
    • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
    • Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska