- Zaloguj się aby dodawać komentarze
Druga lekcja, na której mówimy o dojrzewaniu. Tym razem o problemach, które towarzyszą dojrzewaniu, jak i z kim je rozwiązywać. Przeprowadziłam w tym roku lekcje wg proponowanego scenariusza i mogę je uznać za udane. Zwłaszcza, że uczniowie powinni mieć świadomość, że to rodzice są pierwszymi osobami do których powinni zwracać się o pomoc.
Część pierwsza – sprawdzająca
Sprawdź, co wiesz o dojrzewaniu!
Rozdaję uczniom, którzy samodzielnie zakreślają prawidłowe odpowiedzi.
Sprawdź, co wiesz o dojrzewaniu!
Zaznacz prawda (P) czy fałsz (F)
1.Dojrzewanie u dziewcząt może zacząć się między 9 a 13 rokiem życia P F
2.Chłopcy zaczynają zwykle dojrzewać wcześniej niż dziewczynki P F
3.U chłopców pojawia się erekcja tylko w wyniku pobudzenia seksualnego P F
4.W wyniku dojrzewania zmieniają się zainteresowania oraz może pojawić się zmienność nastrojów P F
5.Jeśli Twoi rodzice zaczęli dojrzewać wcześnie niewykluczone jest, że i ty zaczniesz dojrzewać wcześnie P F
6.Po wyglądzie dziewczyny można poznać czy dziewczynka miesiączkuje czy nie P F
7.W czasie dojrzewania u niektórych chłopców może pojawić się wzrost piersi P F
8.Pojawienie się trądziku młodzieńczego spowodowane jest nieprawidłowym odżywianiem P F
9.Pojawiająca się erekcja i wytrysk nasienia w trakcie snu chłopca świadczą o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu jego organizmu P F
10.W trakcie miesiączki można kąpać się i ćwiczyć na zajęciach wychowania fizycznego P F
11.Dziewczęta powinny nosić biustonosz od momentu kiedy zaczynają rozwijać się piersi P F
12.W trakcie dojrzewania należy staranniej dbać o higienę osobistą P F
Po upłynięciu wyznaczonego czasu, uczniowie czytają głośno zakreślone odpowiedzi, a nauczyciel i pozostali uczniowie komentują poprawność wyboru.
Część druga
Okres dojrzewania to czas podejmowania nowych samodzielnych decyzji. Wielu Twoich znajomych zaczyna się inaczej zachowywać, niektórzy z nich eksperymentują z nowym wyglądem, ubraniem, zachowaniem.
Na pewno zastanawiałeś się nad tym czy warto spróbować zachowywać się tak jak oni, czy jeszcze poczekać.
Rodzice – rozmowa z nimi na pewno pomogą Ci podjąć właściwą decyzję, czy jesteś wystarczająco dorosły/dojrzały, aby „spróbować być dorosłym”
Burza mózgów dla uczniów: w podziale na grupy zastanawiają się o czym można porozmawiać z rodzicami.
Po upływie wyznaczonego czasu wypisujemy wszystko na tablicy. Z doświadczenia wiem, że tematy, o których uczniowie chcą rozmawiać z rodzicami są bardzo różnorodne. Prowadzi nas to do podsumowania, które należy mocno zaakcentować, że z Rodzicami należy rozmawiać o wszystkim, co niepokoi i pewności naszych decyzji nie jesteśmy pewni. To oni kochają nas najbardziej i mimo, że czasami można się z nimi nie zgadzać to ich decyzje nie wyrządzą nam krzywdy.
Część trzecia: notatka w zeszycie + samodzielna praca uczniów
Tekst notatki:
Okres dojrzewania to czas podejmowania nowych samodzielnych decyzji. Wielu Twoich znajomych zaczyna się inaczej zachowywać, niektórzy z nich eksperymentują z nowym wyglądem, ubraniem, zachowaniem.
Na pewno zastanawiałeś się nad tym czy warto spróbować zachowywać się tak jak oni, czy jeszcze poczekać.
Rodzice – rozmowa z nimi na pewno pomogą Ci podjąć właściwą decyzję, czy jesteś wystarczająco dorosły/dojrzały, aby „spróbować być dorosłym”
Praca samodzielna:
Problemy o których należy rozmawiać z rodzicami: uczniowie wybierają z wypisanych na tablicy 8- 10 pozycji dopisując ewentualnie to o czym chcieliby jeszcze z rodzicami porozmawiać, a co nie znalazło się wśród wypisanych tematów.