Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Porozmawiajmy o dojrzewaniu - czyli o tym co młody człowiek wiedzieć powinien...

Miesiączka


Przez Monika, 27 luty, 2011
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki Miesiączka

  • Miesiączka - higiena
  • W górę
  • Miesiączka – higiena - toaleta

Miesiączka, menstruacja, okres - pytania o ten moment w życiu dziewczyny pojawiają się najczęściej. Zawsze, kiedy jestem już pewna, że wszystko opowiedziałam, że już o nic więcej nie można zapytać wyobraźnia uczniów i dociekliwość sprowadza mnie na ziemię. I zaczynamy od początku. Ale ta sytuacja ma miejsce dopiero w piątej klasie, bo w rok wcześniej, kiedy treści dotyczące dojrzewania pojawiają się po raz pierwszy uczniowie z wypiekami na twarzy wertują podręcznik przyrody. Kiedy już nadchodzi ten moment, nie potrafią wykrztusić z siebie słowa tacy są zestresowani.

Kiedy, jak długo, jak często, czy boli, co ją poprzedza, czy można ćwiczyć na wf-ie, co zrobić kiedy miesiączka pojawi się w klasie, na wycieczce, w autobusie? Kombinacje pytań, przewidujące najczarniejsze scenariusze życiowe.

Daję prostą radę dziewczynom, która sprawia, że czują się pewniej. Schowajcie w plecaku podpaskę, starannie zawiniętą, tak, aby trudno było rozpoznać co to jest, gdyby przypadkiem wypadła. Gdy nie jesteś przygotowana, zawsze możesz pójść do higienistki szkolnej i poprosić o kawałek ligniny, albo użyć po prostu paczki chusteczek higienicznych.
Kolejny dyżurny szkolny problem to ćwiczenia na wf-ie. Oczywiście, to jak organizm reaguje na miesiączkę jest bardzo indywidualne. Ale nie zapominajmy, że jest to fizjologiczny proces, który pojawia się w organizmie, co miesiąc. I czy nam się to podoba, czy nie, trzeba nauczyć się z tym żyć. Dlatego mówię dziewczynom, aby w trakcie miesiączki nie unikały aktywności fizycznej, zwłaszcza, że ta wyzwala endorfiny, które mają działanie znieczulające. Kiedy pojawiają się ćwiczenia obciążające brzuch zawsze mogą poprosić nauczyciela o inne ćwiczenie, bądź w ostateczności o zwolnienie z tej części lekcji.

Kiedy mówię, że miesiączka pojawia się częściej w ciągu roku niż katar, zapada na chwilę milczenie, ale za chwilę już mam kolejne pytania, o ilość krwi, częstość zmiany środków higienicznych, kolor ubrania ( tak, tak). A na końcu zajęć nie prowadzę monologu, tylko dialog. A o to przecież w naszych spotkaniach chodzi.

  • Abstynencja seksualna
  • Antykoncepcja - czyli kto?
  • Antykoncepcja - wstęp
  • Choroby przenoszone drogą płciową
  • Ciąża, poród i wspomnienia.
  • Czy ja jestem normalny?
  • Czy jestem w ciąży?
  • Czy to jest miłość?
  • Dojrzałość psychiczna i emocjonalna.
  • Dojrzewanie
  • Dorastająca dziewczyna
  • Dorastający chłopak
  • Dzieci – Jak? Kiedy? Dlaczego?
  • Kiedy seks nie jest bezpieczny?
  • Kocham cię - jak to łatwo powiedzieć.
  • Kogo pytać?
  • Miesiączka - higiena
  • Miesiączka
  • Miesiączka – higiena - toaleta
  • Miesiączka – nagła i niespodziewana
  • Miesiączka – obalamy mity
  • Seksualność - jak to działa?
  • Skąd mam wiedzieć, czy to jest prawdziwa miłość?
  • Stosunek płciowy – tak czy nie?
  • Użyć prezerwatywy czy nie?
  • Wydzielina z pochwy - śluz
  • Związki między ludźmi
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska