Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Dydaktyka
  3. Scenariusze

Higiena okresu dojrzewania


Przez Monika, 15 Marzec, 2010
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki Higiena okresu dojrzewania

  • Dziewczęta – dojrzewanie
  • W górę
  • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"

Zajęcia realizuję na dwóch godzinach lekcyjnych.

Pierwsza z nich ma zadanie przekonać i zachęcić uczniów do prowadzenia higieniczne (zdrowego) trybu życia.
Aby przybliżyć jak ważny jest zdrowy styl życia w okresie skoku pokwitowaniowego posługuje się metaforą budowania domu i oszczędzania (okradania)na materiałach budowlanych.
Metoda -Burza mózgów
- Jaki wpływ na jakość budynku będzie miała gorsza jakość zaprawy - kiedy zamiast cementu dodamy piasku?

Ćwiczenie I
Obliczamy jaki jest przyrost wzrostu u dojrzewającego nastolatka.
Rocznie 15-20 cm - średnio miesięcznie 1,25 do 1,6 cm.
Poza wysokością zwiększa się masa ciała, wielkość narządów wewnętrznych, kości.

Elementy zdrowego stylu życia:
-odpowiednie odżywianie
*dostarczanie organizmowi odpowiedniej jakości i ilości pożywienia bogatego w składniki budulcowe makro i mikro elementy i witaminy

-ruch i aktywność fizyczna
* zwrócenie uwagi na korzyści które przynosi ruch na świeżym powietrzu.
* zachowanie prawidłowej postawy ciała w czasie nauki, oglądania telewizji i siedzenia przed komputerem
* dbanie o prawidłowe oświetlenie - omówienie ryzyka krótkowzroczności związanej z okresem dojrzewania

-sen
* czas regeneracji i wzrostu organizmu
* bardzo ogólne omówienie wydzielania hormonu wzrostu w trakcie snu i aktywności fizycznej. ( dlaczego rośniemy kiedy śpimy)

Ćwiczenie II
Uczniowie piszą dekalog zdrowego stylu życia.
Odczytanie i skomentowanie prac.

  • Podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie
  • Program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas V-VI Teresa Król, Krystyna Maśnik, Grażyna Węglarczyk
  • Przemoc i cyberprzemoc
  • Rysunki
  • Scenariusze
    • Dom moich marzeń
    • Higiena okresu dojrzewania -zajęcia z podziałem na grupy
    • Abstynencja seksualna
    • Blaski i cienie koleżeństwa.
    • Cechy charakteru
    • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
    • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?
    • Dojrzewanie chłopców
    • Dziewczęta – dojrzewanie
    • Higiena okresu dojrzewania
    • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
    • Ja w grupie rówieśniczej
    • Jak nie zgubić się w hipermarkecie życia.
    • Moje ciało zasługuje na szacunek
    • NIe zgadzam się na przemoc
    • Narkotyki - dlaczego Nie!
    • Nasze domowe tradycje i zwyczaje.
    • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się
    • Odpowiedzialność za słowo
    • Oswajanie antykoncepcji
    • Oswoić nieśmiałość
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi – czyli o kształcie nosa i jego wpływie na życie.
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi.
    • Pytania zadawane na lekcjach wdż
    • Rodzi się człowiek
    • Rodzi się człowiek.
    • Rodzina w życiu człowieka
    • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
    • Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.
    • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi
    • Rozwiązywanie konfliktów.
    • Sfera intymności sferą bezpieczeństwa
    • Sposoby porozumiewania się.
    • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
    • Trudny okres dojrzewania
    • Ukryty zabójca – Aids
    • W kręgu koleżanek i kolegów
    • Wzór scenariusza zajęć
    • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
    • Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska