Przejdź do treści
Strona główna
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Primary links

  • Dydaktyka
  • Rysunki
  • Scenariusze
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
  • Forum
  • Polecam
  • WDŻ - blog
  • Kontakt
  • Porozmawiajmy

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Dydaktyka
  3. Scenariusze

Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie


Przez Monika, 8 Wrzesień, 2010
  • Zaloguj się aby dodawać komentarze

Odnośniki nawigacji książki Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie

  • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
  • W górę
  • Karty pracy

Na zajęciach odwołujemy się do osobistych doświadczeń uczniów aby z ich pomocą określić co to znaczy być dobrym i odpowiedzialnym rodzicem. Po lekcji uczniowie powinni rozumieć postępowanie swoich rodziców w określonych sytuacjach, oraz stworzyć wizerunek odpowiedzialnego rodzicielstwa.
Zajęcia kształcą umiejętność krytycznego myślenia i pozwalają na precyzowanie osobistych celów do których należy dążyć.

Metody: burza mózgów, dyskusja na forum klasowym

Część I
Wspólnie z grupą na podzielonej na dwie części tablicy wypisujemy cechy rodziców.
W opisach uczniów najprawdopodobniej znajdą się cechy pozytywne jak i różne zarzuty uczniów(dzieci).
Kiedy lista będzie gotowa po drugiej stronie tablicy tworzymy wspólnie listę cech rodziców idealnych.

Po skompletowaniu obydwóch list należy uczniom podkreślić, że każdy człowiek uczy się nowych ról w swoim życiu – także bycia rodzicem. Każdy z nich być może w przyszłości zostanie rodzicem i to od nich zależy do której grupy rodziców będą należeć.

Część II
Uczniowie zastanawiają się co należy zrobić by zostać rodzicem, odpowiedzialnym i dojrzałym?
Forma dowolna – esej, mapa myśli, rysunek.

Dobre relacje z rodzicami to :
1. Wzajemny szacunek. Szacunek dla drugiej osoby sprawia, że relacje między ludźmi stają się trwałe i odpowiedzialne.
- dlatego opinia i zdanie każdego jest ważne
- należy nauczyć się słuchania tego co ma do powiedzenia druga osoba
- jeśli masz odmienne zdanie spróbuj wyrazić t o bez krzyku i obrażania drugiej osoby.

2. Naucz się rozmawiać. Rodzice chcą wiedzieć co dzieje się w Twoim życiu. Jeśli nie dopuścisz ich do swojego życia nie będą mogli pomóc Ci kiedy będziesz potrzebował pomocy. W ten sposób nie zdobędziesz ich zaufania. Nie doprowadzaj do sytuacji, kiedy Twoi znajomi wiedzą więcej o Tobie niż Twoja rodzina. Nie wstydź poprosić się o radę Rodziców. Pamiętaj, że cię kochają i twoje dobro jest dla nich najważniejsze.

3. Buduj zaufanie między rodzicami i Tobą. To klucz do wolności. Pamiętaj, że nie jest to krótka droga bo oparta na wzajemnej szczerości i odpowiedzialności. Szczerość jest wolna od krętactwa, niedomówień i półprawd. Odpowiedzialność oznacza, że potrafisz podejmować dobre decyzje w danej chwili i przewidywać konsekwencje swojego postępowania. Jeśli rodzice będą Ci ufać, łatwiej wyrażą zgodę na Twoją prośbę.

Aby te rady dobrze funkcjonowały, warto by znały i stosowały je obydwie strony. Warto poczekać na odpowiedni moment, kiedy będziecie mieli wystarczająco dużo czasu, przedyskutować je i wprowadzić w życie.

  • Podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie
  • Program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla klas V-VI Teresa Król, Krystyna Maśnik, Grażyna Węglarczyk
  • Przemoc i cyberprzemoc
  • Rysunki
  • Scenariusze
    • Dom moich marzeń
    • Higiena okresu dojrzewania -zajęcia z podziałem na grupy
    • Abstynencja seksualna
    • Blaski i cienie koleżeństwa.
    • Cechy charakteru
    • Co to znaczy być dobrą koleżanką/kolegą i przyjacielem?
    • Dojrzewanie - co się ze mną dzieje?
    • Dojrzewanie chłopców
    • Dziewczęta – dojrzewanie
    • Higiena okresu dojrzewania
    • I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
    • Ja w grupie rówieśniczej
    • Jak nie zgubić się w hipermarkecie życia.
    • Moje ciało zasługuje na szacunek
    • NIe zgadzam się na przemoc
    • Narkotyki - dlaczego Nie!
    • Nasze domowe tradycje i zwyczaje.
    • Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się
    • Odpowiedzialność za słowo
    • Oswajanie antykoncepcji
    • Oswoić nieśmiałość
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi – czyli o kształcie nosa i jego wpływie na życie.
    • Prawdziwi ludzie nie są idealni, idealni ludzie nie są prawdziwi.
    • Pytania zadawane na lekcjach wdż
    • Rodzi się człowiek
    • Rodzi się człowiek.
    • Rodzina w życiu człowieka
    • Rola kobiety i mężczyzny w życiu rodziny.
    • Rozmawiamy o dojrzewaniu: poprawne nazewnictwo.
    • Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi
    • Rozwiązywanie konfliktów.
    • Sfera intymności sferą bezpieczeństwa
    • Sposoby porozumiewania się.
    • Telewizja konkurentką naszej wyobraźni.
    • Trudny okres dojrzewania
    • Ukryty zabójca – Aids
    • W kręgu koleżanek i kolegów
    • Wzór scenariusza zajęć
    • Zakażenie wirusem HIV – rozwiązywanie codziennych problemów
    • Zrozumieć Rodziców - zrozumieć siebie
  • Karty pracy
  • Pytania
  • Zabawy
WDŻ - Wychowanie do życia w rodzinie

Copyright 2009-2013 Monika Tofilska